Skip to main content

Den magiske nøkkelen

Tidlig identifisering av lærevansker i voksenopplæring og videregående skole.

I dagens skolesystem, der elever har svært ulike bakgrunner og læringsforutsetninger, er det viktigere enn noen gang å oppdage lærevansker tidlig. Dette gjelder spesielt i voksenopplæringen, der mange elever kan ha vært ute av formell utdanning i flere år, ikke har nevneverdig skolegang fra hjemlandet, eller har andre typer skoleerfaring enn i Norge. Blant minoritetsspråklige elever blir det en ekstra utfordring å skille mellom dårlig utbytte av språkinnlæringen og lærevansker, noe som gjør at disse ofte kan overses eller feiltolkes. Her blir kartleggingsverktøy avgjørende for å sikre en riktig vei videre.

En mer differensiert tilnærming til lærevansker

I videregående skole og voksenopplæring, hvor elevmassen er mer sammensatt enn i grunnskolen, må lærere ofte håndtere en kompleks blanding av pedagogiske og språklige utfordringer. Våre kartleggingsverktøy «Rådgiveren» og «Veilederen» er utviklet for å fange opp subtile tegn på lærevansker som kan hindre elevenes læringsprosess, og å måle CEFR-nivået på norskferdighetene. Rådgiveren gir lærere og rådgivere en systematisk måte å identifisere hvilke elever med norsk som morsmål som trenger ekstra støtte, slik at tiltak kan settes inn raskt og effektivt.

For minoritetsspråklige elever, som allerede står overfor språklige barrierer, er det avgjørende at verktøyene klarer å skille mellom det som er en naturlig del av språktilegnelsen, og det som faktisk er lærevansker. Dette er en utfordring som krever en metodisk og nøye tilnærming til testing. «Veilederen» kan gi en indikasjon på språkferdighetene, som kan brukes i sammenheng med en generell utredningsprosess av morsmålsferdigheter. NetPed kan gjennomføre denne utredningsprosessen, og har lang erfaring med å utrede minoritetsspråklige. 

Tilpasset oppfølging for en variert elevgruppe

Lærere i videregående og voksenopplæring står ofte overfor store elevgrupper med ulike behov, og det kan være vanskelig å gi individuell oppfølging til hver enkelt. Ved hjelp av disse verktøyene kan lærerne raskt få oversikt over hvilke elever som trenger ekstra oppfølging, og hvilke tiltak som bør iverksettes. Dette er spesielt viktig for elever som kanskje har gått under radaren tidligere, og som nå får en ny mulighet til å oppnå faglig og personlig utvikling.

Et verktøy for tilpasset undervisning

En styrke ved «Rådgiveren» er muligheten til å skape skreddersydde læringsplaner basert på testresultatene. Etter at testene er gjennomført, får lærerne konkrete anbefalinger om hvordan de kan tilpasse undervisningen for å møte de individuelle behovene til hver elev. Dette er nyttig i opplæringen, der det å gi tilpasset undervisning ofte er avgjørende for elevens suksess.

Lærevansker kan ha mange uttrykk, og jo mer sammensatt elevmassen blir, jo viktigere er det å ha gode verktøy for å identifisere og adressere utfordringene tidlig. «Rådgiveren» og «Veilederen» fra NetPed gir lærere i voksenopplæring og videregående skole et kraftig kartleggingsverktøy for lærevansker og språknivå, for å forstå elevenes behov og støtte dem på veien mot mestring. Slik kan lærerne bidra til å skape en skolehverdag der alle elever – uansett bakgrunn eller forutsetninger – får muligheten til å lykkes. 

 

Til produkter