Staten investerer én milliard kroner i videreutdanning av norske lærere. 300 skal fra høsten være med på et nyutviklet nettstudium for å få faglig fordyping i matematikk. Målet er å få 10.000 lærere til å gjøre det samme i løpet av fem år.
Av: Liv Berit Tessem
Foto: Ane Hem (illustrasjon)
Mange lærere i grunnskolen underviser i fag de ikke har noen annen utdannelse i enn det de lærte på videregående skole. Mangelen på faglig fordypning er spesielt alvorlig i matematikk, norsk og engelsk. 35 prosent av lærerne som skal lære barn å regne, har ikke fordypning i matematikk. I enkelte mindre kommuner mangler hele 42 prosent av lærerne den ekstra kunnskapen som kan gjøre matematikk morsomt.
De lærerne på mellomtrinnet som nå skal fordype seg i matematikk, skal ikke tilbake til skolebenken for å pugge, de skal lære gjennom selvstudium og grupper på nett.
Les hele saken
Publisert i Aftenposten, 10. mars 2015.